واژه Raid مخفف Redundant Array of Independent Disks میباشد که در واقع ایجاد یک کل واحد از مجموعه ای از هارد دیسک ها را فراهم میکند ، بدین ترتیب برای سیستم عامل به عنوان یک منبع واحد به نظر میاید. Raid را میتوان تکنولوژی مجازی سازی هارددیسک هم نامید. این اتصال هم به صورت نرم افزاری و هم به صورت سخت افزاری انجام میشود. تکنولوژی Raid سطوح مختلفی دارد که هر کدام بسته به نوع سطح از امنیت و مزایای ویژه ای برخوردار است. اولین و ساده‌ترین انواع Raid را در پنجره Disk Management ویندوز میتوان با دینامیک نمودن هاردها و انتخاب همه و تغییر به RAID این امکان را استفاده نمود. همانطور که گفتیم این تبدیل به صورت نرم افزاری است در حالیکه میتوان با استفاده از RAID Controller ها نیز کار را انجام داد. RAID Controller یک قطعه سخت افزاری یا یک امکان نرم افزاری است که بین هارد دیسک و سیستم عامل قرار میگیرد تا عملکرد دیسک و عمر مفید هاردها را بهبود ببخشد.

ذخیزه سازی در RAID باعث افزایش امنیت ، افزایش کارایی هاردها و در نهایت افزایش ظرفیت خواهد شد.

این نوع ذخیره‌سازی شامل 3 نوع است :

  • Mirroring : یعنی داده ها در یک دیسک دیگر آینه ای میشوند ، به اصطلاح داده ها علاوه بر دیسک اصلی بر روی دیسک دیگری نیز کپی میشوند و در صورتیکه برای دیسک اصلی مشکلی به‌وجود بیاید اطلاعات از دیسک دوم خوانده میشود. عملیات خواندن در این روش سریعتر و نوشتن در این روش کندتر است. همچنین بازیابی آرایه دیسک Mirror شده آسان است ولی در طی عملیات بازسازی ، خواندن اندکی کندتر میشود.
  • Stripping : این روش برای افزایش کارایی داده ها را در دو دیسک قرار میدهد به این ترتیب که مثلا در RAID 0 جداسازی اطلاعات از دو دیسک انجام میشود و این عمل باعث افزایش سرعت خواندن و نوشتن میشود.
  • Error Correction : همان مکانیزم تصحیح خطاست ، بدین شکل که با استفاده از بیت Parity امکان پیدانمودن مشکل و تصحیح آن را فراهم میکند ، به عنوان مثال Raid5 اطلاعات را در سه دیسک ذخیره میکند که دیسک سوم اطلاعات Parity را نگه داری میکند. این روش باعث کاهش سرعت نوشتن میشود چون میبایست بیت کنترلی را هم در دیسک سوم ذخیره کند.
انواع رید ها شامل این  سه دسته بندی اصلی است :
  • استاندارد
  • ترکیبی
  • غیراستاندارد

 

RAID 0 :

ساده‌ترین نوع رید میباشد که به صورت عادی در سیستم عامل ها وجود دارد ، قبلا هم گفتیم به عنوان مثال در ویندوز گزینه Disk Management امکان دسترسی و ایجاد این نوع رید را در مدل Stripped و Spanned فراهم میکند. در این روش هاردها به صورت سری به هم متصل میشوند و هیچگونه رزروی برایشان وجود ندارد.

RAID 1 :

امن ترین تکنولوژی در انواع رید ها ، RAID 1 است که برای سرورها یا Storage استفاده میشود ، در این تکنولوژی از زوج عدد هارد استفاده میشود و اطلاعات به صورت همزمان در هارد دوم ذخیره میشود ، با توجه به اینکه اطلاعات می بایست در دو هارد نوشته شوند سرعت نوشتن در این مدل پایین است ، در صورت بروز مشکل برای یکی از هارد ها ، اطلاعات بدون نقص از روی هارد دوم خوانده میشود.

RAID 2 :

این مدل از تکنولوژی های رید از کد همینگ برای تصحیح خطا استفاده میکند ، هم اکنون این رید منسوخ شده و به دلیل هزینه بالا و اجرای سخت دیگر استفاده نمیشود.

RAID 3 :

در این رید از نواربندی اطلاعات استفاده میشود ، یک هارد برای ذخیره بیت Parity در نظر گرفته شده و برای تشخیص خطاها از ECC استفاده میشود.

RAID 4:

این نوع رید شباهت زیادی با رید 3 دارد و تنها تفاوت آن در نحوه به اشتراک گذاری داده ها میباشد. در این مدل برای اجرا حداقل به 3 دیسک نیاز است و به دلیل استفاده از نوارهای بزرگ این امکان را فراهم میکند که هر رکوردی را از هر درایوی بتوانیم بخوانیم و این مورد در کارایی بسیار مؤثر است.

RAID 5:

در این مدل مانند RAID 1 از Mirroring برای ذخیره اطلاعات استفاده میشود ، یک بیت Parity هم بین دیسک ها توزیع میشود که در صورت بروز خطا یا مشکل میتوانیم اطلاعات را از طریق این بیت ها بازیابی کنیم. در این مدل هم حداقل به 3 دیسک نیاز داریم. در این مدل سرعت نوشتن به دلیل بیت Parity پایین‌تر از Raid 1 است. در حال حاضر این نوع از Raid در بیشتر Storage ها و Workstation ها به کار گرفته میشود.

 

RAID 6:

این مدل هم شباهت زیادی با RAID 5 دارد فقط با این تفاوت که تعداد دیسک رزرو به دو عدد افزایش یافته و باعث افزایش ضریب امنیت نسبت به رده قبلی خود شده است. این روش در بیشتر نقاط دنیا استفاده میشود و با توجه به افزایش ضریب امنیت آن و همچنین سرعت بالاتر نسبت به RAID 5 از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

RAID 10 :

این مدل از RAID ، از تکنولوژی رید ترکیبی است ، بدین شکل که از ترکیب RAID 0 و RAID 1 به‌وجود آمده است ، به عنوان مثال اگر 6 هارد را در نظر بگیریم ، 3 عدد از این هاردها ، با هم دیگر RAID 1  میشوند که باعث افزایش امنیت خواهند شد و 3 عدد باقیمانده با هم RAID 0 میشوند که سرعت نوشتن بر روی این هارد ها افزایش یافته است.

RAID 50:

این مدل از RAID هم از انواع رید های ترکیبی است که از ترکیب RAID 0  و RAID 5 استفاده شده است ، در این مدل از رید ابتدا تمام هارد ها به بخش های کوچک‌تر تقسیم میشوند و هر قسمت به RAID 5 تبدیل میشوند. در نهایت تمام بخش های رید شده با RAID 5 ، به RAID 0 تبدیل شوند.